MÉS per Palma ha presentat un conjunt d’esmenes a la nova Ordenança d’Urbanització, Arbrat i Espais Lliures per convertir-la en una eina de transformació de Palma davant l’emergència climàtica. La formació denuncia que el PP s’ha entregat al negacionisme climàtic de VOX i ha perdut una altra oportunitat per preparar la ciutat per a les pròximes dècades i els reptes que té tant de present com de futur. "Aquesta ordenança arriba tard i malament. El Pla General fixava que s'aprovàs fa més d'un any, i la proposta no és gens ambiciosa ni resol els problemes que pateixen els veïnats. El PP vol condemnar a la gent a estius infernals. La temperatura a Palma és cada any més alta i ho serà encara més. La pregunta és què feim avui perquè d’aquí a vint anys els nostres carrers continuïn sent llocs on poder viure-hi”, ha afirmat la portaveu de MÉS per Palma, Neus Truyol.
Què proposa MÉS?
· Adaptació de Palma a les onades de calor, amb refugis climàtics a tots els barris, ombres a parcs infantils i places.
· Més ombra amb més verd i més arbres, tant als carrers ja existents com als nous. Volem més arbres als carrers, actualment hi ha molts barris on el verd és una anècdota.
· Zones verdes amb vegetació autòctona. La utilització preferent d'espècies autòctones o adaptades al clima mediterrani permet reduir significativament el consum d'aigua, disminuir les necessitats de manteniment, millorar la resistència davant les sequeres i afavorir la fauna i la flora pròpies del territori.
· Eliminar asflat i ciment i sembrar arbres i vegetació.
Dos models per Palma: ciment i calor, o verd i frescor
Per a MÉS, darrere aquesta ordenança hi ha una discussió molt més profunda: quin model de ciutat vol Palma per als pròxims trenta anys. Davant una proposta del PP centrada en la regulació tècnica de la urbanització, MÉS planteja incorporar una mirada transversal sobre el clima, l’arbrat, l’aigua, la biodiversitat, l’accessibilitat i la qualitat de l’espai públic.
“El PP veu carrers, voreres i serveis. Nosaltres hi veim persones: infants que necessiten ombra, persones majors que necessiten espais per descansar i barris que necessiten arbres per suportar la calor. Aquesta és la diferència entre administrar una ciutat i preparar-la per al futur”, ha explicat Truyol.
Més arbres, més ombra i més vida als carrers
Les esmenes de MÉS aborden cinc grans àmbits: l’adaptació a les onades de calor; la protecció i l’increment de l’arbrat; la renaturalització i la gestió sostenible de l’aigua; un espai públic més habitable i pensat per a les persones; i una major protecció davant les actuacions que degraden el patrimoni verd, els arbres i la vegetació dins la ciutat.
La formació defensa que aquesta transformació ha d’arribar especialment als barris. “No podem esperar una Palma diferent fent les coses de sempre. Necessitam ombra allà on avui tenim calor, arbres allà on ara tenim asfalt i ciment. Falta verd i espais públics on la gent pugui caminar, descansar, jugar i trobar-se. Les ciutats modernes sembren arbres, fan parcs, posen ombres a les places i carrers però aquí el PP tala arbres i vol més ciment. El món a l’inrevés ”, ha defensat Truyol.
"Amb l'ordenança es veu clarament quines son les prioritats del PP: rebaixa la protecció dels arbres existents, i fins i tot permet que se n’eliminin i es pagui una compensació econòmica. La tala d'arbres no pot ser moneda de canvi" , ha denunciat Truyol. Els arbres adults són una riquesa que Palma no es pot permetre perdre. La possibilitat que la desaparició d'un arbre pugui resoldre's amb el pagament d'una quantitat econòmica introdueix una lògica mercantil incompatible amb el principi de protecció del patrimoni arbori.