MÉS proposa un acord a Prohens pel decreixement turístic, la transformació del model econòmic i l’impuls de la mobilitat sostenible

Neus Tur,

Palma, 2 d’octubre de setembre 2024.- MÉS per Mallorca ha proposat a Prohens un acord per al decreixement turística, la transformació del model econòmic i l’impuls de la mobilitat sostenible. Durant el segon dia del Debat de política general del Govern, el partit ecosobiranista ha anunciat que presentarà una proposició de llei duplicar la quota tributària de l’Impost de Turisme Sostenible i una proposició de llei per a la creació de l'impost als rent a cars.

“Ni saturació, ni tan sols massificació, presidenta. Estam col·lapsats per terra, mar i aire”, ha etzibat el coordinador general del partit ecosobiranista, Lluís Apesteguia, a Prohens durant la seva intervenció en el segon dia del Debat de política general. “Per això, MÉS per Mallorca allargam la mà al Govern per fer polítiques de diversificació, que a més requereix inevitablement un decreixement turístic. I per això fan falta fons, públics i privats”, ha continuat.

En aquest sentit, Apesteguia ha anunciat que MÉS per Mallorca presentarà una proposició de llei per duplicar la quota tributària de l’Impost de Turisme Sostenible, la qual cosa permetria un increment en la recaptació de, com a mínim, 130 milions d'euros. 130 milions d’euros que MÉS per Mallorca proposa que es distribueixin de la següent manera: 65 milions d'euros destinats a la compra d'oferta turística obsoleta, la major inversió pública de la història en decreixement turístic i esponjament de zones saturades, amb l’objectiu d’amortitzar-ne les places i destinar els immobles i els espais aconseguits a allò que triïn els ajuntaments d'entre aquestes quatre possibilitats: habitatge social, serveis públics, vivers d'empreses o espais públics oberts.

Altres 65 milions per al foment de la diversificació econòmica: per la reconversió laboral amb passarel·les de transició des del turisme, la formació i l’impuls de nous sectors productius, de la reindustrialització de les nostres illes, per apostar per la innovació, la cultura, la recerca, la ciència, la intel·ligència artificial i la transició energètica. Tenim un entorn privilegiat per fer-ho, i unes capacitats demostrades. “Aquesta quantitat anual suposarien 200 milions d'euros per al decreixement turístic i 200 milions d'euros per a la diversificació econòmica d'aquí al 2027. La major injecció pública en tota la nostra història”, ha assegurat Apesteguia.

A més, Apesteguia ha defensat la necessitat de què el Govern continuï reclamant fons estatals amb aquesta finalitat, similars als que es destinaren en el seu moment en els processos de transformació de regions siderúrgiques o mineres del País Basc o d’Astúries, així com la millora del Règim Especial de les Illes Balears, “que de forma temporal ha d'incloure incentius fiscals extraordinàriament potents perquè les empreses apostin per aquesta reindustrialització”.

D’altra banda, Apesteguia ha lamentat que el PP de Prohens votàs en contra de la proposició de llei de MÉS per Mallorca per limitar l’entrada de regular l'entrada de vehicles a Mallorca i, en el mateix sentit, ha anunciat que el partit ecosobiranista presentarà, la setmana vinent, la proposició de llei per a la creació d’un impost als rent a cars. “Aquest país ha normalitzat que els qui ens visiten paguin per l'impacte que generen. És l'hora que també ho facin els cotxes de lloguer amb un fons finalista per invertir en mobilitat sostenible”, ha afirmat Apesteguia.

Finalment, en el referent a les polítiques de mobilitat, Apesteguia ha criticat que les solucions plantejades pel PP als problemes de congestió viària siguin les d’ampliar la via de cintura o fer el segon cinturó de Palma.  En contraposició, el coordinador general del partit ecosobiranista ha aplaudit la modificació de les concessions de busos del TIB per al període 2024-2030 i l’anunci de Prohens de fer feina amb el pla director existent amb les ampliacions de la xarxa viària fins a Llucmajor, Alcúdia o Capdepera; si bé ha criticat que Prohens hagi renunciat als 185 milions estatals que s’havien aconseguit per al tramvia, o als 30 del tren de Llevant de l’Impost de Turisme Sostenible.

“Sabem que aquests 8 anys s’hauria d’haver fet molt més, però estam farts dels anuncis del PP i del PSOE. MÉS negocia un conveni ferroviari i n’inicia l'execució, el PP ho atura. El PSOE durant anys ens dona llargues. Aconseguim fons estatals i propis, i el PP hi renuncia. N’estam farts”, ha assegurat Apesteguia.

Per això, MÉS per Mallorca ha proposat un gran acord en mobilitat que sobrepassi els cicles electorals i doni estabilitat a les mesures per poder-ne assegurar l’execució, per reivindicar a l’Estat el conveni ferroviari que deu o un paquet d’inversions equiparable al promès a Catalunya o el que va destinar al rescat de les autopistes de Madrid.

Comparteix-lo!

Modificar cookies