El Parlament, a proposta de MÉS, instarà al Govern a reforçar el manteniment de la xarxa ferroviària a Manacor per millorar el servei

Neus Tur,

Palma, 19 de febrer de 2025.- La comissió d’Ordenació Territorial, Habitatge, Mobilitat, Mar i Cicle de l’Aigua del Parlament ha aprovat aquest dimecres tres dels punts de la proposició no de llei de MÉS per Mallorca per la millora dels Serveis Ferroviaris de Mallorca. Els punts aprovats insten al Govern a reforçar el manteniment de la xarxa ferroviària a Manacor per millorar el servei, a elaborar un pla per a la supressió dels passos a nivell a tota la xarxa ferroviària i a identificar millores suplementàries a la línia Palma-Manacor que permetin reduir el nombre de retards. Tanmateix, el Partit Popular ha votat en contra de la implantació de trens semidirectes entre Palma i Manacor i Manacor i Palma.

El diputat de MÉS per Mallorca, Ferran Rosa, ha assegurat que els darrers anys, els Serveis Ferroviaris de Mallorca han notat una gran millora en matèria de confort i freqüències, particularment després de l’electrificació completa de la xarxa, cosa que permet una reducció dels temps de desplaçament, del renou i el moviment dels trens i una millora de la velocitat comercial. Així mateix, Rosa ha asseverat que la gratuïtat del servei d'ençà de l’any 2023 ha eliminat el preu com a barrera d’entrada a l’ús del tren com a mitjà de transport. Tanmateix, el diputat ecosobiranista ha afirmat que “malgrat les millores dels darrers anys, la fiabilitat dels Serveis Ferroviaris de Mallorca i la transparència cap als usuaris té molt de marge de millora. Fa falta millorar el servei i reduir els casos de retards, avaries i incidències”.

En aquest sentit, Rosa ha explicat que els retards importants en els trajectes són relativament freqüents, amb una mitjana dins enguany d’un retard de més de 10 minuts per cada 58 trajectes, és a dir, més d’una vegada al dia. Aquests retards, però, no es distribueixen de forma homogènia a la xarxa de trens de Serveis Ferroviaris de Mallorca, sinó que es concentren molt majoritàriament en els serveis Palma-Manacor i Manacor-Palma, que agrupen més del 60 % dels retards superiors a 10 minuts.

En total, els serveis Palma-Manacor tenen un retard de més de 10 minuts cada 27 viatges, mentre que els de Manacor-Palma l’han patit un de cada 30 viatges, unes xifres que contrasten amb els serveis a Sa Pobla o a Inca, que presenten retards d’aquestes característiques en 1 de cada 92 viatges (Palma - Sa Pobla), 1 de cada 116 (Sa Pobla – Palma), 1 de cada 171 (Palma – Inca) i 1 de cada 113 (Inca – Palma).

Així, Rosa ha assegurat que els motius dels retards de les diferents línies dels SFM són múltiples i hi trobam qüestions tan diferents com la manca d’interventors en els combois, que obliga els maquinistes a resoldre els problemes que es puguin originar, la presència de nombrosos passos a nivells, un nombre insuficient de trens que implica retards en cas d’avaries o un manteniment deficitari de les vies que impedeix circular a la velocitat prevista inicialment, entre d’altres.

Per això, davant aquesta realitat, MÉS per Mallorca va registrar una proposició de llei de la qual aquest dimecres la comissió d’Ordenació Territorial, Habitatge, Mobilitat, Mar i Cicle de l’Aigua del Parlament n’ha aprovat tres punts. En concret, s’han aprovat els punts relatius a instar al Govern a reforçar el manteniment de la xarxa ferroviària a Manacor per millorar el servei, a elaborar un pla per a la supressió dels passos a nivell a tota la xarxa ferroviària i a identificar millores suplementàries a la línia Palma-Manacor que permetin reduir el nombre de retards.

Tanmateix, el Partit Popular ha votat en contra de la implantació de trens semidirectes entre Palma i Manacor i Manacor i Palma.

Comparteix-lo!

Modificar cookies