PSM-IV-ExM proposa fer 120 km nous de tren i tramvia

Biel Barceló afirma que "els avanços que s’han aconseguit en aquesta legislatura en matèria de transport públic han de tenir continuïtat"

La coalició PSM-IniciativaVerds-Entesa ha presentat avui les propostes programàtiques en matèria de mobilitat. La formació nacionalista i ecosocialista proposa ampliar la xarxa ferroviària i arribar a fer 120 km nous de tren i tramvia si continua governant. Així ho ha afirmat el candidat a la Presidència del Govern, Biel Barceló, que ha estat acompanyat pels candidats al Parlament Fina Santiago i Biel Vicens (consellers d’Afers Socials i de Medi Ambient i Mobilitat, respectivament) i pel candidat a la batlia de Palma i director general de Mobilitat, Antoni Verger.  

Barceló ha destacat que en aquesta legislatura "per primera vegada s’ha donat un impuls extraordinari al
transport públic": "en 4 anys, el nombre d’usuaris a tota la xarxa de transport públic s’ha incrementat en un 16%. A la xarxa de tren, l’augment d’usuaris ha estat d’un 27%", ha explicat. Aquests resultats, segons el candidat del PSM-IV-ExM, "han estat gràcies a l’aposta decidida pel tren i xarxa d’autobusos interurbans", la qual ha possibilitat que ara, per exemple, hi hagi un tren cada 20 minuts entre Palma i Inca, o que gràcies a la integració tarifària el preu del billet senzill i de la T20 i la T40 sigui dels més baixos de l’Estat. A més, s’han incrementat les línies d’autobús clau d’entrada a Palma: Llucmajor-Palma, 40%. Esporles-Palma, 30%. Puigpunyent-Palma, 40%. També s’ha licitat tota l’obra de la línia Manacor-Artà i s’ha electrificat gran part de la línia de tren existent. 

Biel Barceló ha afirmat
que "aquesta feina ara ha de tenir continuïtat". A més de seguir millorant les xarxes ferroviària i d’autobusos, el candidat nacionalista ha proposat ampliar durant els propers anys la xarxa de tren i autobusos: 

Tren: 

1.- SA POBLA-ALCÚDIA. (16 Km) 2.- ARTÀ-CALA RAJADA. (14 km) Començar l’estudi de viabilitat de 2 línies: 
3. PALMA-SANTANYÍ. (56 Km)
4. SANTANYÍ-MANACOR: (35 Km) 

Tramvia i metro: 

1.- LÍNIA ARENAL-AEROPORT-ANELL AVINGUDES (19 Km)
2.- LÍNIA PALMA-SANTA PONÇA (21 km)
3.- METRO UIB-PARC BIT 

Es tracta, per tant, de completar la línia Palma-sa Pobla i Manacor-Artà i començar la zona de Migjorn, per connectar els principals nuclis de població resident amb els nuclis turístics. 

Biel Barceló ha afirmat: "el transport
públic redueix les congestions, la contaminació i la nostra dependència del petroli. Un país avançat i atractiu al turisme és aquell que s’homologa amb els països europeus i aposta pel tren, tramvia i autobusos. Des del PSM-IniciativaVerds-Entesa defensam que un país modern és aquell que veu l’aposta pel transport públic com un camí per sortir de la crisi (perquè crea ocupació i és més barat pels ciutadans que el transport privat) i com un valor pel nostre medi ambient". 

A més, des de PSM-IV-ExM apunten que les inversions proposades (entre 350 i 400 milions d’euros) s’han de fer com aquesta legislatura, és a dir, a través d’un conveni amb el Govern de l’Estat i amb la Unió Europea. En canvi, l’anterior Govern del PP havia finançat les obres de transport públic generant més deute a retornar per part
dels ciutadans de Balears.