PSM-IV-ExM lamenta l’estrepitós fracàs de Company ahir a Madrid i li exigeix que reclami judicialment el compliment del Conveni Ferroviari

La coalició considera que el conseller, claudicant davant el Ministri de Foment, ha avantposat els interessos del PP als dels ciutadans de les Illes Balears

El diputat del PSM-IV-ExM al Parlament, Antoni Alorda i el portaveu de la coalició a l’Ajuntament de Palma i exdirector general de mobilitat, Antoni Verger, han comparegut avui en roda de premsa per valorar la visita del conseller de Mobilitat, Gabriel Company a Madrid per negociar els recursos del conveni ferroviari.

Antoni Alorda lamenta l’absolut fracàs” de les negociacions, ja que Company “ha tornat amb les mans buides”. En aquest sentit considera “inacceptable” que dels 6.043 milions d’euros
que el Govern de l’Estat destina durant el 2012 a inversions ferroviàries, només 7 siguin per les Illes Balears quan hi ha signat i publicat al BOE un Conveni ferroviari jurídicament exigible on s’estipulen 300 milions que encara manquen per arribar i amb unes obres a mig fer a la comarca de Llevant estipulades a aquest Conveni. De la mateixa forma que és inadmissible que el Pla d’Infraestructures, Transport i Habitatge (PITVI) contempli 25 mil milions d’euros d’inversió en alta velocitat a la península i, en canvi, ni tan sols esmenti les Illes Balears. A més, “és ridícul que ahir Company anàs a Madrid a negociar amb un secretari d’Estat quan avui la ministra de Foment, Ana Pastor, és a Mallorca. Ni Bauzá ni Company seran capaços d’exigir-li en persona el compliment del conveni?”.

Per la seva
banda, Antoni Verger considera que ahir Gabriel Company “ha posat els interesos del PP per davant dels interessos de les Illes Balears, i d’això, tant PSM-IV-ExM com la ciutadania, començam a estar molt cansats.” En aquest sentit, considera vergonyós que Company claudiqui i accepti de forma servil que el Ministeri de Foment no compleixi amb Balears i no defensi els interessos dels ciutadans que teòricament ha de representar. Per això, PSM-IV-ExM demana a l’executiu autonòmic que no deixi escapar aquests recursos que, normativament, corresponen a les Illes Balears i interposi una demanda judicial denunciant l’incompliment del conveni, de la mateixa forma que el PP va fer en el passat amb el conveni de carreteres

D’altra banda, Antoni Alorda considera que Gabriel Company “pretén emmascarar el
fracàs de les negociacions i la submissió, atacant PSM-IV-EXM amb arguments que no es sostenen. El tren de Llevant no era cap caprici, estava inclòs a un Pla Director Sectorial de Transports aprovat pel govern del PP el 2006, amb el consens de totes les forces polítiques. I això avalat per votacions de totes les forces polítiques a tots els Ajuntaments del Llevant. És rotundament fals dir que és un caprici del PSM. Una mentida més de Company”.

Antoni Verger afegeix que Company demostra una “obsessió malaltissa” contra el tren i el transport públic fent declaracions com les de que cada usuari de tren costa 13,4 Euros al Govern. Segons Verger “això és completament fals. Els costos d’explotació de tren i metro (personal, energia, manteniment de línia, neteja,
etc.) són d’uns 25,5 milions d’Euros anuals i els usuaris 5,5 milions. Si restam als 25,5 milions de despesa els ingressos de SFM per tarifes i d’altres, uns 9 milions anuals, el resultat final és que els 5,5 milions d’usuaris de SFM suposen una despesa de 16,5 milions d’Euros, és a dir, 3 Euros per usuari. És més, si separam tren i metro, resulta que cada usuari de tren estrictament considerat “costa” 1,6 Euros al Govern. En cap cas 13,4, a no ser que Company inclogui dins els seus càlculs les inversions i els doblers anualment necessaris per amortitzar les obres de Metro, que no s’acabaran de pagar fins el 2030”. Segons l’ex-director general de Mobilitat, amb aquestes declaracions Company demostra que no creu amb el tren ni amb el transport públic. Només intenta desprestigiar el tren “culpant” als “sofrits” usuaris de “costar” massa per culpa de la
megalomania de Jaume Matas de construir un Metro que no se justificava de cap manera. 

Respecte a les diverses acusacions llençades per l’actual responsable de Mobilitat, Antoni Verger torna a desmentir que, tal i com defensa Company, només hagin arribat 57 milions del conveni ferroviari. “Està clar que n’han arribat molts més perquè si no, no s’hagués pogut pagar l’electrificació Palma-Inca, que entre obres i trens nous ja suposen més de 100 Milions. De fet, per molt que digui Biel Company, han arribat de Madrid per complir el Conveni ferroviari un total de 143 milions d’Euros, 57,5 de Foment, repartits en 4 anualitats, 55 de fons estatutaris del Ministeri d’Hisenda el 2010, més 30 del Conveni de Tramvia que al final de l’anterior legislatura es traslladaren a cobrir el desenvolupament d’unes obres de tren que ja estaven en marxa”. Segons el PSM-IV-ExM en
falten encara 300, que haurien de servir per acabar les obres del Manacor-Artà, les electrificacions fins Manacor i Sa Pobla i la supressió de passos a nivell perillosos, tot tal com estipula el Conveni i és d’obligat compliment per part de l’Estat.