PSM-IV-ExM denuncia que el nou Pla ferroviari 2012-2024 demostra que l’Estat té doblers per tren però no per a les Illes Balears

La coalició demana a Bauzá que reivindiqui les obres del conveni ferroviari incloses les obres de la línea Manacor-Artà

El diptutat de PSM-IniciativaVerds-Entesa al Parlament, Antoni Alorda i l’exdirector general de mobilitat i portaveu de la coalició a l’Ajuntament de Palma, Antoni Verger, han comparegut en roda de premsa per denunciar que el Plan d’Infraestructuras de Transport y Habitatge 2012-2024 (PIVI) del Ministeri de Foment torna preveure enormes inversions en matèria ferroviària a la Península, més de 25.000 milions només en l’Alta Velocitat, però les notícies que han transcendit no anomenen les Illes Balears. 

Davant aquestes informacions, el diputat Antoni Alorda ha anunciat 
que PSM-IV-ExM presentarà al·legacions a aquest El PIVI, que va ser aprovat al Consell de Ministres de dia 3 d’agost. La coalició també durà el debat al Parlamentperquè hi hagi un pronunciament en el qual es defensi, “una situació de justícia i normalitzada pels interessos de les Illes Balears.” Alorda denuncia “un tracte insultant cap a les Illes Balears.” I, recorda que les obres de la línia de tren Manacor-Artà estan contractades, però aturades perquè no arriben els doblers per acabar-les. El diputat considera una agreujant incomprensible del maltracte, el fet que el Govern de les Illes Balears el consenti sense reivindicar els nostres drets davant l’Estat. 

En aquest sentit, afegeix que els pressupostos de l’Estat de 2012 preveuen una inversió en tren de 6.034 milions per tot l&
rsquo;Estat i d’aquests, només n’hi ha 7 per les Illes Balears.
 La coalició, per més que ho ha demanat, no ha pogut aclarir si aquests 7 millions formen part del que deu d’Estat del conveni ferroviari o si és un afegit. Sigui com sigui, el PP va votar en contra de les esmenes als pressupostos de l’Estat que Joan Baldoví va defensar al Congrés en nom de PSM-IV-ExM i que reivindicàven que es reconeguessin les inversions compromeses.  

Per la seva banda, l’exdirector general de mobilitat i portaveu de la coalició a l’Ajuntament de Palma, Antoni Verger, recorda que el conveni ferroviari Estat-Govern de les Illes Balears preveia que l’Estat inverteixi 443 milions d’euros a les Illes. D’aquests ja n’han arribat 143 milions gràcies als qual s’han pogut fer les inversions que varen permetre electrificar la línea Palma-Inca, suprimir
passos a nivell, millorar les telecomunicacions i la seguretat; i varen permetre començar les obres del tren de Llevant. Però, encara falten 300 milions d’euros per arribar. 

Verger diu que el conveni ferroviari és vigent i és normatiu, és a dir, els recursos que preveu són jurídicament exigibles. Per tant, afirma, “davant el passotisme de Company i Bauzá, l’Estat està incomplint la seva obligació d’invertir en tren a les Illes Balears.” I afegeix que “no s’està desenvolupant perquè el PP està prioritzant línies d’AVE a la península, enlloc de prioritzar línees de rodalies, més sostenibles i adaptades al territori, com les de Manacor-Artà i la futura perllongació fins a Cala Ratjada.” 

Segons Antoni Verger Company “està intentant
amagar la seva incompetència, o la seva manca de voluntat d’acabar el tren de Llevant amb mentides.”
 En aquest sentit, ha desmentit la falsa acusació feta per l’actual Govern de que les obres de la línia Manacor-Artà es varen licitar sense pressupost. Verger afirma que “hi havia pressupost i tots els informes tècnics (ecònomics i jurídics) favorables a les licitacions que es varen fer per l’anterior govern”. I desmenteix una altra acusació: “que les unitats mòbils del tren tram que no servien per res i que havien estat una tudadisssa.” L’exdirector de Mobilitat considera que “ell mateix ha desmentit la mentida la setmana passada, aquestes unitats s’empraran a la línea Palma-Inca.”  

Pel que fa a les inversions, considera que “és inassumible que les obres del tren de Llevant segueixin així més temps.&
rdquo; Per això, Verger demana a Bauzá “que vagi a Madrid i exigeixi que Rajoy digui que les obres del tren de Llevant s’han d’acabar”, de la mateixa forma que va fer el president gallec amb les obres de l’AVE de Galícia. En aquesta línea, Alorda argumenta que l’Estat arribarà a invertir 25.000 milions en la línia Madrid-Galícia (els darrers 8.500 figuren el en PIVI 2012-2020), “el que fa falta per complir el conveni ferroviari són només engrunes del que costen aquestes obres” i així i tot, l’Estat ho escatima i el Govern de les Illes Balears acusa la coalició d’haver volgut fer alguna cosa ambiciosa en matèria de ferrocarril.