MÉS DEMANA LA RETIRADA DE LA LLEI ESTATAL DE CANVI CLIMÀTIC FINS QUE NO INCOPORI LES RESTRICCIONS AL DIÈSEL PACTADES AMB EL GOVERN

· La formació registra una proposta al Parlament exigint el compliment del pacte assolit ara fa un any

· La proposta també demana mesures concretes per l’impuls del transport ferroviari

El diputat de MÉS per Mallorca, Josep Ferrà ha denunciat l’incompliment per part del govern espanyol de l’acord bilateral amb el compromís d’incloure les prohibicions de vehicles Dièsel contemplades a la Llei de Canvi Climàtic de les Illes Balears. Així es constata al projecte de llei de canvi climàtic i transició energètica estatal aprovat dimarts pel Consell de Ministres. Segons ha recordat Ferrà, portaveu de MÉS la Comissió Parlamentària de Medi Ambient, aquest acord deixava en suspens el calendari que limita la circulació dels vehicles dièsel a partir de 2025 a l’espera de l’aprovació de la llei estatal. De fet, l’acord entre els dos executius implicava una regulació prenent en consideració les singulars circumstàncies del fet insular. Ara, segons Ferrà, "hem constatat, que ni l’acord bilateral contemplava el compromís d’incorporar la norma autonòmica a la llei de canvi climàtic estatal, ni aquest s’ha produït i que, el projecte de llei estatal, ni tan sols recull el citat expressament a l’acord bilateral, demanant als territoris insulars (tots, no específicament a les Illes Balears) a instar a l’Estat si tenen propostes".

Respecte al Projecte de llei, "constatam que el projecte de llei té moltes mancances". En concret, "deixa aspectes estratègics al marge, falta de concreció d’objectius i de mesures i, especialment, es troben a faltar propostes anunciades pel mateix Ministeri". En la mateixa línia, assegura Ferrà, "pel que fa a les emissions a la mar tampoc hi ha grans referències al projecte de llei estatal".

Davant tot això, MÉS per Mallorca ha presentat una proposició de Llei al Parlament rebutjant la suspensió acordada i mostrant la disconformitat amb la Llei estatal. De fet la PNL planteja retirar el Projecte de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica Estatal, per tal que es modifiqui i hi inclogui l’articulat contemplat a la llei autonòmica:

a) A partir de l’1 de gener de 2025 queda prohibida la circulació a les Illes Balears de motocicletes i turismes que utilitzin dièsel com a combustible, llevat dels vehicles respecte dels quals s’estableixin reglamentàriament excepcions per raons de servei públic o de la seva radicació prèvia en el territori de la comunitat autònoma.

b) A partir de l’1 de gener de 2035, queda prohibida la circulació a les Illes Balears de motocicletes, turismes, furgons i furgonetes que no siguin lliures d’emissions, llevat dels vehicles respecte dels quals s’estableixin reglamentàriament excepcions per raons de servei públic o de la seva radicació prèvia a les Illes Balears.

La PNL també planteja que la Llei estatal inclogui mesures concretes per l’impuls del transport ferroviari en general i mesures específiques de transport ferroviari amb origen i destí en aeroports. També es reclamen mesures específiques de reducció progressiva d’emissions contaminants als oceans i el compromís d’impulsar una Àrea de Control d’Emissions (ECA) a la mar Mediterrània, així com objectius i mesures concretes encaminades a la sobirania energètica de les Illes.

La proposta, que també signa Més per Menorca, ha estat registrada avui mateix. Després de presentar-la, el diputat Josep Ferrà ha declarat que "és inadmissible que l’Estat faci passes enrere en la transició energètica i la superació dels combustibles fòssils. Aquesta crisi del coronavirus hauria de ser una oportunitat per avançar en la lluita contra el canvi climàtic i no una excusa per desfer les passes fetes".