’La Via Connectora que volem’

Article d’opinio d’Antoni Verger, candidat del PSM-INICIATIVAVERDS a la batlia de Palma i Director General de Mobilitat, publicat al Diario de Mallorca

Des del PSM-INICIATIVAVERDS volem millorar els accessos a Palma. També compartim la necessitat de millorar l’accessibilitat de l’Hospital de Son Espases, i la de millorar de manera general la connectivitat perimetral de Palma. 

La duplicació de la calçada de la Ma-30 (Via Connectora) i la perllongació d’aquesta via fins al Camí dels Reis en forma de carretera convencional desdoblada (tal com va quedar establert al Pla Director Sectorial de Carreteres de Mallorca aprovat el 3 de desembre de 2009), permetrà alleugerir de manera significativa les altes densitats de trànsit de la Via de Cintura, les Avingudes i el Passeig Marítim. També possibilita futures reformes que
pacifiquin el trànsit, atorguin un caràcter urbà més amable, i permetin, en definitiva, millorar uns espais urbans com les Avingudes i el Passeig Marítim actualment sotmesos a una forta pressió del trànsit motoritzat. 

Ara bé, el projecte de Via Connectora presentat pel Departament d’Obres Públiques (PSOE) estableix que els paràmetres de disseny de la modificació de la Ma-30 són els d’una autovia urbana de quatre carrils, amb una velocitat de projecte de 100 km/h. Aquests paràmetres de disseny, pràcticament idèntics als d’una autopista, alteren substancialment els paràmetres que s’havien pactat l’any 2008 i impliquen que els enllaços i les interseccions de la Ma-30 amb la resta de vies tendrien un impacte i una ocupació de sòl de gran magnitud (glorietes de més de 100 m de diàmetre, ocupació de franges de terreny de fins a 70 i
80 m, etc). 

El projecte presentat no respon a les necessitats de mobilitat actuals, i es fa preveient futurs increments poblacionals i urbanístics que a hores d’ara tan sols són hipotètics. A més, es maneja la hipòtesi que es perllongarà en el futur l’actual i insostenible model de mobilitat basat únicament en el cotxe privat, cosa que també es pot posar en qüestió com demostren els significatius increments d’usuaris del transport públic interurbà entre Palma i la resta de poblacions de l’illa (i també del transport públic urbà) en el període 2007-2010. Si l’estratègia global de mobilitat de les administracions del nostre país està encaminada a potenciar el transport públic per acabar amb l’hegemonia del cotxe privat, els projectes viaris hi han de ser coherents. 

Des de PSM-INICIATIVAVERDS consideram necessari
replantejar els criteris de disseny de la Via Connectora, canviant el tipus de via, d’autovia urbana de quatre carrils (pràcticament idéntica a una autopista), a carretera convencional desdoblada, i canviant també l’actual velocitat de projecte de 100 a 80 km/h. Això és, ni més ni manco, el que vàrem acordar l’any 2008: ens remetem a les paraules pronunciades aquell any pel president Antich al Parlament i per la presidenta Armengol en la nota oficial de presentació de l’acord, paraules que nosaltres sí consideram rellevants. En aquesta reivindicació no estam sols: l’Ajuntament de Palma també ha reclamat canvis en el projecte, i la plataforma "Via Connectora: Així NO" (veïnats i ecologistes) també demana un projecte dimensionat i menys impactant. 

El que ha succeït entre octubre de 2008 i febrer de 2011 ha estat una transformació radical del disseny de la via (de
carretera a autopista) que no podem ni explicar ni compartir, però que pel bé de Palma i de Mallorca hem de poder rectificar. Estam segurs que el PSOE i la presidenta Armengol hi actuaran amb intel·ligència, amb prudència i amb responsabilitat.