Josep Ferrà: "Sota la bandera de millorar les condicions laborals AENA amaga una ampliació encoberta de l’aeroport"

El portaveu adjunt de MÉS per Mallorca al Parlament Josep Ferrà ha censurat avui les intencions d’AE NA de mantenir l’ampliació de l’aeroport de Son Sant Joan. Una ampliació "encoberta", segons el diputat ecosobiranista, i que l’ens aeroportuari justifica en una millora de les condicions laborals. En concret, segons ha denunciat Ferrà, AENA, tot i l’informe en contra de la Comissió Balear de Medi Ambient, manté el projecte de construir un aparcament per a 800 vehicles. "Sota la bandera millorar les condicions laborals AENA amaga una ampliació encoberta de l’aeroport. Els aparcaments actuals són suficients si es redistribueixen".

De fet, el Parlament debatrà demà una Proposició No de Llei, impulsada per la formació i que també signen la resta de socis del Pacte. Aquesta iniciativa rebutjar l’ampliació de l’aeroport de Son Sant Joan i les obres de reordenació encaminades a un increment de la capacitat actual. La iniciativa, segons el diputat de MÉS Josep Ferrà, recull el sentir de la societat civil mobilitzada de Mallorca que, representada entre d’altres per les entitats ecologistes i els sindicats, ja ha manifestat el seu rebuig a "una obra innecessària, desproporcionada i no ajustada a les necessitats de l’illa, la seva economia i el benestar dels que hi vivim". De fet, segons Ferrà, "és imprescindible i prioritari un estudi de capacitat de càrrega de les Illes Balears al ser un territori insular - i per tant molt vulnerable - i disposar d’uns recursos i infraestructures limitades". En aquest sentit, la PNL reclama a AENA que elabori aquest estudi de forma prioritària abans de seguir amb projectes d’obra.

Ferrà ha recordat que l’aeroport de Palma genera uns beneficis anuals de més de 200 milions d’euros, mentre que la reinversió és pràcticament nul·la. Un fet que evidencia, ha assegurat, la necessitat "d’apostar per la descentralització i individualització del sistema de gestió aeroportuària: així es podrien desenvolupar estratègies aeroportuàries pròpies més adients a les necessitats i particularitats de cada aeroport i realitat insular". Aquest model, d’acord amb el redactat per la proposta, ha de comptar amb la participació del Govern i els agents socials i econòmics de les Illes Balears, ja que "les decisions operatives, la planificació, les inversions, la política tarifària i les decisions comercials tenen una incidència clau en la nostra economia". Així, "és imprescindible la cogestió aeroportuària per part de les autoritats de les Illes Balears a fi de poder influir en la regulació dels fluxos turístics, entre d’altres".

Aquesta iniciativa parlamentària inclou també instar el Govern espanyol impulsar, amb AENA i la participació de les institucions de les Illes, a redactar un nou Pla Director Sectorial per l’Aeroport de Son Sant Joan, adequat a la realitat actual. "L’actual és del 2001, sense avaluacions d’impacte ambiental. S’hauria de plantejar fer un nou pla director que s’ajusti a les necessitats de mobilitat dels residents insulars i consideri els impactes a l’entorn. És evident que el context social, ambiental i econòmic ha canviat radicalment.