Josep Ferrà: “La sobirania fiscal és l’única via per acabar amb l’asfíxia econòmica de les Illes Balears”

El portaveu adjunt de MÉS per Mallorca, Josep Ferrà, ha defensat avui la sobirania fiscal de les Illes Balears com l’única via per "acabar amb la sistemàtica asfíxia econòmica a la qual ens sotmeten des de Madrid". Ferrà ha assegurat avui que per revertir aquesta situació "la relació amb l’Estat ha de canviar SI ó SI per garantir una Agència Tributària pròpia amb plena capacitat i competències". La proposta, ja contemplada a l’Estatut, hauria evitat a parer del diputat ecosoberanista "el despropòsit actual". Així, segons Ferrà, "mentre a Madrid han fet seu el nostre "qui dia passa any empeny", seguim sense REIB, sense modificar el sistema de finançament i, ara també, amb un deute de 177 milions d’euros : 99 milions d’euros de la bestreta a compte del sistema de finançament i 78 milions de la mensualitat pendent de la liquidació de l’IVA 2017" Aquesta situació, podria ser ben diferent si per exemple si l’IVA es gestionés des d’aquí. "Ara no reclamaríem a Madrid la part que ens pertoca d’aquest impost. Aquesta fórmula, per tant, suposa un equilibri entre despesa i tributació", ha manifestat el diputat.
En aquest context, MÉS per Mallorca valora positivament la compareixença sol·licitada per la presidenta Armengol, tot i que, segons ha explicat Ferrà, "al marge del gest, el que ens preocupa és que qui ha de donar sonar solució a la distorsió econòmica que tenim a les Illes Balears estigui més per fer campanya que per resoldre aquesta qüestió. És vital que Madrid pagui per poder garantir la prestació de drets i serveis".
Durant la compareixença després de la Junta de Portaveus, Josep Ferrà, també ha censurat que l’autoritat Portuària, invertirà 116 milions per a diverses actuacions al port de Palma. "Inversions pensades per atreure més creuers tot i que l’any passat els creuers van deixar un saldo negatiu de 95.000 euros a l’Autoritat Portuària. En concret es van invertir 10 milions per donar servei a les companyies de creuers. Enguany, amb previsions semblants, es preveuen més inversions molt superiors que tornaran a ser deficitàries econòmicament i ambientalment", ha dit el diputat. Amb tot, Ferrà ha emfatitzat en assegurar que "el més greu d’aquesta situació és que Madrid continua decidint on i com inverteix els nostres recursos sense tenir en compte les necessitats reals de les Illes Balears. Tenim pendents millores en infraestructures bàsiques com ara la xarxa ferroviària i en canvi l’Estat prefereix invertir en altres infraestructures que, nosaltres per contra, volem racionalitzar".
Aquesta situació, però, segons ha explicat Ferrà, "també podria ser ben diferent si es fes efectiva la cogestió aeroportuària prevista a l’Estatut. És fonamental per la nostra economia tenir un major control sobre els ports i aeroports. Hem de tenir present que són les principals infraestructures econòmiques de les illes i no hi tenim, ara com ara, cap capacitat d’incidència"