El Parlament investigarà les més que dubtoses autopistes d’Eivissa

Abril: “Després de la de Son Espases és la segona major hipoteca de les Illes, amb un procés carregat d’irregularitats”


Cal recordar que fa 10 anys, concretament l’any 2006, enmig d’una de les protestes socials més importants a l’illa d’Eivissa, el Govern de Jaume Matas va executar diferents autopistes amb un alt sobrepreu en relació al cost previst al conveni de Carreteres. “Matas va imposar aquestes autopistes des del govern, quan el govern no tenia competència”, ha assenyalat el portaveu de MÉS per Mallorca, David Abril. Abril també ha assegurat que “hi ha elements nous que fan veure la necessitat de crear la Cambra d’una Comissió no permanent d’Investigació sobre les Autopistes d’Eivissa”, tal com ha demanat avui MÉS per Mallorca, MÉS per Menorca i PODEM. Els elements nous tenen relació amb la vinculació d’alguns dels concessionaris a diferents casos de corrupció, com el cas d’Enrique Ortiz, detingut ja el 2010 per la seva relació amb l’anomenada «trama Gürtel» i que va confessar el passat mes d’abril -d’enguany haver participat del finançament il·legal del PP, també s’han conegut en els darrers temps testimonis judicials que asseguren que en l’execució d’obres públiques d’aquesta envergadura era «habitual» que el partit el en el poder rebés el 3% de comissió. Motius més que suficients com per haver d’abordar amb rigor, seriositat i transparència tot aquest procés, amb les seves pressumptes irregularitats i errors comesos, des de la responsabilitat pública, perquè no es tornin a produir.

Tot i que el PP, avui a la Junta de Portaveus, ha votat en contra dd’aquesta comissió investigadora i que per aquest motiu la proposta no entrarà en el ple de la setmana vinent. Al següent ple parlamentari dia 14 de juny formarà part de l’ordre del dia.

És important destacar que dels 8,33 milions d’euros estimats al Conveni de 1999, es va passar a un cost real de més de 150 milions d’euros. Un preu que les converteix en una de les obres públiques més cares i amb major sobrecost de la història recent de Balears, per la qual hem de pagar un cànon de més de 20 milions d’euros anuals durant 25 anys, només superat pel de l’hospital de Son Espases, i que a més s’incrementa en funció del nombre de vehicles que hi circulen, gràcies a la figura coneguda com a «peatge a l’ombra».

A part de l’elevat cost que aquestes autovies representen per a les precàries arques de la Comunitat, diferents sentències dictades en favor de les empreses concessionàries podrien acabar per condemnar la CAIB a abonar prop de 30 milions d’euros. Les sentències es troben en aquests moments recorregudes per l’advocacia de la Comunitat en la darrera oportunitat per aturar la sagnia de doblers públics com a conseqüència d’aquesta infraestructura.

Tot el procés ha estat qüestionat des de l’opinió pública, la política i els tribunals, des del seu planejament i execució (quan el Govern ni tan sols tenia competències en matèria de carreteres, ja que les havia traspassades als Consells insulars, inclòs el d’Eivissa), passant per la seva execució amb efectes de construcció inclosos (com la inundació dels vials), les denúncies per 30.000 camions des de terra desviats al camp de golf de l’ex-Ministre Matutes, o les reclamacions contra l’administració per part de les empreses concessionàries, que a pesar de sobrecostos de més d’un 1.000% en alguns casos, mai no han restat saciades. Fins i tot l’1% d’inversions culturals al qual s’està obligat amb aquestes obres tampoc no va ser mai pressupostat ni liquidat per les empreses concessionàries.

Son Espases
De la mateixa manera que la Comissió d’investigació conclosa fa poc més d’un any en aquest Parlament va servir per esclarir les irregularitats presents entorn a la construcció de Son Espases i per aportar elements clau per a la causa judicial, els grups sotasignants consideram que és de vital importància donar llum davant de la cambra que representa la sobirania popular sobre un procés que ha estat amplament qüestionat i que cal revisar.