El Grup MÉS insta el Govern espanyol a denegar l’indult a Matas

La coalició proposa modificar la llei de l’indult perquè les persones condemnades per corrupció no s’hi puguin acollir


El Grup MÉS ha presentat una proposició no de llei al Parlament per instar el Govern espanyol a denegar l’indult sol·licitat per l’expresident Jaume Matas, que ha estat condemnat a presó per un delicte de corrupció política. La coalició també proposa que el Parlament es manifesti a favor de modificar la llei de l’indult per tal que les persones condemnades per delictes relacionats amb la corrupció no es puguin acollir a aquesta figura.

La portaveu adjunta del Grup MÉS, Fina Santiago, afirma: “els doblers per pagar els discursos de l’expresident del PP eren de tots els ciutadans de les Illes Balears; el delicte s’ha comès aquí, i per tant sembla raonable que el Parlament pugui demanar al Govern de l’Estat que no s’indulti a un polític que desprestigia les institucions públiques de les Illes Balears”. Per una altra banda, Santiago apunta que “el PP de les Illes Balears haurà de dir públicament si vol que s’indulti o no l’expresident del Govern i d’aquest partit. La formació s’haurà de posicionar davant uns fets que fins ara evita o sobre els quals simplement diu obvietats com ara que ‘respecten les decisions judicials’”.

La coalició d’esquerra mallorquinista recorda que l’expresident Jaume Matas fou condemnat en primera instància a 6 anys de presó per diversos delictes, i que posteriorment el Tribunal Suprem el va condemnar a 9 mesos per tràfic d’influències a favor del sr. Antonio Alemany, qui redactava els discursos de l’expresident. Matas va sol·licitar a l’Audiència la suspensió de la Pena o la substitució per una multa. L’Audiència de Palma finalment va rebutjar suspendre la pena de 9 mesos i 1 dia de presó que pesa sobre l’expresident en sentència ferma del Tribunal Suprem per la primera peça jutjada del cas Palma Arena.

L’Audiència també denegà la possibilitat de substituir-la per una multa, en no constar que Matas "hagi realitzat cap acte ni ha mostrat interès en reparar o rehabilitar" el mal causat. Subratllà que la gravetat del fet "no queda penalment satisfeta amb l’abonament d’una ridícula i minsa multa" proposada per l’expresident "ni tampoc imposant-ne una altra a discreció del tribunal". Pel que fa a la negació del delicte per part de Matas, la sala assenyalà que es tracta d’una circumstància més per no atorgar-li el benefici de la suspensió, i es contundent que diu que hauria d’haver mantingut "una posició de prudència" abans de "exposar públicament que no reconeixia la perpetració del delicte comès".

La Secció Primera va rebatre que "hagi incorregut en contradicció" en avaluar una presumpta perillositat per part de Matas, interpretació que considera "esbiaixada, parcial i subjectiva" per part del recurrent. Reitera que hi ha perillositat per "l’entitat dels fets a què va ser condemnat" Matas, les seves circumstàncies personals i la seva conducta, es tracta d’un delicte que genera gran rebuig social perquè es va cometre dins les estructures de poder.

En la interlocutòria, l’Audiència va tenir en compte que Matas va ser considerat culpable de suborn per un jurat en un judici. La sala afegeix que en aquest cas s’ha d’atendre a més de l’existència d’altres procediments penals pendents.

El delicte de tràfic d’influències comès per Jaume Matas és per a la Secció Primera "un atemptat frontal" contra l’Estat de Dret, consagrat en l’article 1 de la Constitució espanyola, "per part de qui ha estat president de la comunitat autònoma de les Illes Balears, a qui, precisament per ostentar aquest càrrec, ha de exigir més imparcialitat, objectivitat".

L’expresident del PP, lluny d’acceptar les sentències, ha sol·licitat l’indult al Govern espanyol per poder evitar aquesta condemna. El rebuig social als delictes de corrupció és cada vegada més clar i rotund. El Grup MÉS considera que el Parlament ha d’enviar un missatge inequívoc de tolerància zero contra la corrupció, sobretot quan ja hi ha una condemna ferma contra un expresident del Govern.