David Abril: “Volem rescatar la vocació de servei públic a l’espai de l’Aeroport de Palma”

MÉS per Mallorca presenta una Proposició no de Llei que rebutja la creixent privatització de l’aeroport

És el moment de plantejar mesures de control i contenció del turisme massiu. Per exemple, posar un sostre de places turístiques


El portaveu del grup parlamentari MÉS per Mallorca, David Abril, ha comparegut avui en roda de premsa per presentar la Proposició no de Llei (PNL) que rebutja la creixent privatització de l’espai públic de l’aeroport de Palma i proposa millores en l’ús de l’espai en tant que servei públic. “Volem rescatar la vocació de serveis públics a l’espai de l’Aeroport de Palma. Que sigui un aeroport al servei de les persones”, ha destacat Abril.
D’ençà de mitjans de la passada legislatura, els i les usuàries de l’aeroport de Palma que volen accedir a les portes d’embarcament han de travessar obligatòriament l’establiment comercial gestionat per la multinacional World Duty Free Group, comandada per l’aleshores exministre de Foment amb Aznar, Rafael Arias-Salgado, i ara en mans de la suïssa Dufry. Aquesta pràctica, incipient a altres aeroports del món, suposa “una clara privatització de l’espai públic, a més d’una invasió de la intimitat dels passatgers i passatgeres, que no tenen opció alternativa per accedir a les portes d’embarcament, i són abordats per venedors de diferents productes d’aquesta empresa”, ha informat el portaveu. A més, “es fa deambular diàriament a milers de menors d’edat entre productes i venedors de begudes alcohòliques i tabac, malgrat estiguin prohibits per al seu consum, jugant al màxim amb la frontera de la legalitat vigent”, ha afegit Abril.
Des de MÉS per Mallorca es presenta aquesta PNL per evitar situacions de monopoli en la gestió dels espais comercials i “vetllar per assegurar que l’aeroport esdevengui un vertader aparador dels productes, cultura i serveis oferts per la nostra terra”. Així mateix, el portaveu del grup parlamentari ha insistit en el fet que en termes d’imatge turística, “s’ofereix al món una imatge absolutament escurabutxaques de Palma, de Mallorca i les Illes Balears, del tot innecessària quan parlam de l’aeroport més rendible de tota la xarxa d’aeroport d’AENA (ENAIRE), que per altra banda es finança també amb els nostres imposts”.
David Abril ha volgut comparar l’aeroport de Palma amb la “deficitària” T4 de Madrid on “gairebé de manera simultània a la inauguració de la macro tenda de l’aeroport de Palma, s’hi inaugurava una ludoteca per a infants”. Precisament, la PNL insisteix que cal revisar la distribució de l’espai públic de l’Aeroport de Palma, tot afavorint espais públics, com ara espais d’esbarjo infantil o àrees de lectura, tal com es fa a altres aeroports espanyols.

Un dels aeroports més concorregut

El portaveu de MÉS per Mallorca ha titllat de “situació agreujada” el fet que enguany ja s’hagi batut diverses vegades el rècord de passatgers que passen per l’aeroport de Palma, de la mateixa manera que AENA batrà rècord de beneficis econòmics generats per l’Aeroport més rendible de tota la seva xarxa, que només l’any passat va generar més de 150 milions d’euros nets.

De fet, l’acumulació de vols fan que hi hagi retards que de mitjana suposen fins a 50 minuts d’espera mitjana per passatger en el conjunt de l’any, i per tant s’incrementa el temps d’estada de tots els passatgers, residents o turistes, en l’espai dels aeroports. ENAIRE, enlloc de pensar en pal•liar i fer més còmode aquest trànsit, només planteja fer negoci fins i tot a costa del que són problemes reals dels usuaris.

Turisme massiu

Durant la roda de premsa el portaveu David Abril ha fet referència a la massificació del turisme: “Des de MÉS per Mallorca consideram que hauríem de poder incidir i decidir sobre la principal porta d’entrada que tenim –l’aeroport- i sobre els 26 milions de turistes que només vendran via Aeroport de Palma aquesta temporada”. Es tracta d’un tema molt complex ja que és molt difícil tenir la capacitat de decidir sobre el turisme massiu si “no tenim sobirania sobre els aeroports”.

Abril ha assenyalat que és el moment de plantejar mesures de control i contenció sobre aquesta qüestió. Per exemple, posar un sostre de places turístiques tant hoteleres com de lloguer, així com estimar la capacitat de càrrega dels espais naturals, entre moltes altres mesures.”Hem de ser valents per introduir aquestes mesures que serveixin per corregir aquesta deriva”, ha apuntat el portaveu.