Biel Barceló: "som un aeroport; tenim dret a decidir"

PSM-IniciativaVerds-Entesa reclama la gestió dels aeroports de les Illes Balears: "generam un 19% del trànsit aeri de tot l’Estat, i només rebem un 6% de les inversions", argumenta el candidat al Govern

La coalició PSM-IniciativaVerds-Entesa vol exercir des de Balears la plena capacitat de decisió i de gestió sobre els aeroports de Mallorca, de Menorca i d’Eivissa. Ho ha reclamat avui amb una roda de premsa celebrada a l’exterior de les instal·lacions de l’aeroport de Palma, en què han participat el candidat a la Presidència del Govern, Biel Barceló, la candidata al Parlament i consellera d’Afers Socials, Fina Santiago, el president d’Entesa per Mallorca, Biel Huguet, i el candidat al Parlament i conseller de Medi Ambient i Mobilitat, Biel Vicens. 

Biel Barceló ha destacat la importància estratègica
dels nostres ports i especialment dels nostres aeroports: segons dades d’AENA, l’any 2009 els aeroports de Balears varen canalitzar 28,2 milions de passatgers i més de 23.000 tones de mercaderies. El candidat de PSM-IV-ExM també ha explicat que el nostre país és totalment dependent del transport aeri, ja que el 98% dels visitants de les Illes Balears accedeixen a l’arxipèlag per via aèria: "podem afirmar que som un aeroport", ha dit. 

Així mateix, Biel Barceló ha criticat el model actual de gestió aeroportuària, centralitzat, "únic al món", i ha afirmat que aquest model "ens perjudica greument". Ha assenyalat que, malgrat que el de Palma és aeroport més rendible de l’Estat (més de 73 milions d’euros de benefici anual, segons dades d’AENA del 2009) i genera el 19% del trànsit aeri total (dades d’AENA entre 1992 i 2005), només rep el 6% de les
inversions estatals. Mentrestant, l’aeroport de Barajas genera el 22% del trànsit aeri i rep el 56% de les inversions. 

Per això, el candidat de la coalició nacionalista i ecosocialista ha reclamat la plena capacitat de decisió sobre els nostres aeroports: "som un aeroport, i tenim dret a decidir". Aquesta capacitat de decisió es concreta, segons la proposta de PSM-IV-ExM, en un model de gestió descentralitzat, de gestió individualitzada per a cada aeroport, que n’asseguri la titularitat i la gestió pública, així com una gestió assumida majoritàriament per les institucions de les Illes Balears (Govern, consell insular i ajuntament corresponent). 

Biel Barceló ha remarcat que el sistema proposat ens permetrà desenvolupar estratègies aeroportuàries pròpies més adients a les necessitats i particularitats de cada aeroport i realitat insular. Per
exemple, decidir sobre les taxes d’ús dels aeroports i reinvertir el superàvit de l’aeroport de Palma en rebaixar les taxes aeroportuàries o promocionar línees de vol directe amb Europa durant la temporada baixa: "un model de gestió i un sistema tarifari propi ens permetria ser més competitius amb la resta de destinacions turístiques de la Mediterrània".