Antoni Noguera: “El PP està convertint Palma en la ciutat de les oportunitats perdudes per combatre l’atur”

El regidor del grup MÉS a l’Ajuntament de Palma alerta que el Partit Popular d’Isern està deixant perdre oportunitats per obrir nous mercats econòmics i culturals “per ignorància o sectarisme econòmic”
“El PP no creu en la cultura com a motor vàlid per a sortir de la cisi. Nosaltres sí, per això hem proposat invertir en turisme cultural, potenciar el Call Jueu com a pol d’atracció, obrir-nos al mercat LGTB Friendly i convertir Palma en un gran plató de cinema”

MÉS per Palma ha presentat a l’equip de govern moltes propostes en els darrers tres anys per potenciar i obrir la política cultural de Ciutat cap a nous mercats i noves oportunitats de projectar Palma com a referent del turisme cultural i d’oci del Mediterrani. El regidor del grup MÉS, Antoni Noguera, ha proposat multitud d’iniciatives que conjuguen el trinomi cultura, economia i turisme.

“Apostam per obrir nous mercats a través de la potenciació dels valors culturals, patrimonials i artístics que té la nostra ciutat”. Noguera afirma que a Palma hi ha un greu problema d’atur com va quedar reflectit en la darrera EPA. “Necessitam noves oportunitats i obrir-nos a nous mercats si realment volem una Palma cultural i dinamitzada i també un turisme desestacionalitzat que generin nous llocs de feina”.

En canvi, el grup MÉS s’ha trobat sempre una profunda inacció per resposta per part de l’equip de govern de Cort i les regidories de Cultura i Turisme, dirigides per Fernando Gilet i Álvaro Gijón. “El PP de Cort no creu en la cultura com a motor vàlid per sortir de la crisi i generar ocupació i reactivació econòmica. Per voler sortir de la crisi amb les receptes que ens dugueren de cap a la crisi, Palma està perdent moltes oportunitats per recuperar el futur”, afegeix Noguera.

Call Jueu: fa més de dos anys i mig es va aprovar la creació d’un centre d’interpretació. “Encara no s’ha fet res per posar en valor el tresor del Call Jueu i el fenomen tan singular que tenim com és la història viva dels xuetes”. MÉS per Palma lamenta que no s’estigui aprofitant un mercat creixent com és el jueu i el valor del patrimoni del Call Jueu del centre. “A Barcelona, ja s’han adonat que poden atreure un turisme motivat pel món jueu, creueristes i els propis jueus que viuen a la ciutat”. Una xifra que il·lustra aquesta potencialitat és que la despesa derivada d’aquests turisme interessat per la cultura jueva a Barcelona l’any 2013 va ser de 14,7 milions d’euros.

Turisme LGTB Friendly: el PP va rebutjar declarar Palma Ciutat LGTB Friendly i desenvolupar una sèrie d’activitats i promocions específiques per aprofitar l’empenta d’aquest mercat turístic que cada any creix més. “Aquest sector és especialment interessant perquè es tracta d’un perfil de turista amb possibilitats de viatjar tot l’any i amb un gran interès per l’oferta cultural, patrimonial i d’oci, precisament els elements que Palma ha de potenciar per fomentar la desestacionalització del turisme”. Però un cop més, és una oportunitat que s’està deixant perdre, segons Hosteltur es preveu que el turisme LGTB creixi un 10% en l’estat espanyol aquest i que sigui una de les cinc destinacions preferides de tot el món per aquest sector. Malauradament, Palma no serà un destí estrella, tot el contrari.

Palma, plató de cinema: Noguera recorda que tampoc s’està incentivant a les productores per promocionar Palma com a localització de referència de produccions audiovisuals. “El patrimoni, l’arquitectura, els edificis, l’oferta hotelera, la proximitat amb els espais naturals de Mallorca i la mobilitat aèria són elements diferenciadors que podrien atreure produccions d’arreu del món i convertir Palma en el millor plató de cinema del Mediterrani”. Només el rodatge de Cloud Atlas, al Port de Sóller, va suposar més de 7.000 pernoctacions en temporada baixa. Cort ni se n’ha adonat.

Rutes culturals: per contribuir a la desestacionalització, Cort hauria d’organitzar i oficialitzar rutes culturals d’interès general, també en cap de setmana, de la Palma Gòtica, el Call Jueu, la ruta dels patis, dels escriptors o personatges il·lustres, la Palma rural amb els molins del pla de Sant Jordi, o la façana marítima. “Si volem fer de Palma Patrimoni de la Humanitat, primer l’haurem de donar a conèixer”. Aquesta mesura podria dinamitzar enormement els caps de setmana de ciutat en temporada baixa.

Concertar les polítiques culturals amb el sector: una altra de les propostes de MÉS per Palma és facilitar els espais, que ara mateix tenen una nul·la programació i que són molts (Teatre Xesc Fortesa, per exemple), als gestors culturals i els artistes perquè puguin utilitzar-los com a plataforma de creació i difusió cultural configurant una oferta cultural de primer nivell.

Potenciar l’Orquestra Simfònica: Cort hauria de donar més suport institucional i hauria de tenir més interès en la música com el millor llenguatge universal cultural per tal que l’Orquestra pugui convertir-se, amb el seu excel·lent nivell musical, en el símbol cultural de Palma per a residents i turistes.