Abril: “Sembla que s’hagin posat d’acord per negar allò mateix que les sentències del Suprem recullen”

La comissió d’investigació segueix aportant informació rellevant al Parlament malgrat els oblits de les empreses


Les compareixences d’avui a la comissió d’investigació de les autopistes d’Eivissa han estat les de Matias Arrom Quetglas (fill de Matias Arrom Bibiloni, MAB), Joan Lladó (soci a diferents empreses tant amb Matias Arrom com amb Abel Matutes) i Raúl Arce (encarregat de concessions del Grupo Ortiz, amb seu a Madrid). Cal recordar que la concessionària de l’autopista d’accés a l’Aeroport, Accesos Ibiza, és composada per MAB+Grupo Ortiz*.

Matias Arrom Quetglas
Abril ha demanat a Matias Arrom per les obres realitzades per l’empresa MAB a la casa de l’exdirector d’obres públiques de Matas a Formentera, per encàrrec de la seva cònjuge. Arrom ha explicat que el seu pare ho va negar en el seu dia perquè no estaba assabentat, però Abril ha insistit: «quin tipus d’obres eren? És que no hi havia una altra empresa capacitada a Formentera per fer aquesta obra?», cosa que és molt fàcil de demostrar que no és així.

El diputat de MÉS per Mallorca també ha demanat per allò que va afirmar ahir l’arqueòleg López Garí: que el va telefonar el Sr. Carlos Jover perquè canviassin l’informe arqueològic sobre la necròpoli de Puig d’en Valls i així poder seguir amb les obres amb total impunitat. Cal recordar que com que no ho varen fer, l’arqueòleg va ser acomiadat. «Es tracta d’uns fets molts greus, com perquè el constructor els hagi oblidat, i ni tan sols vulgui emetre emissió al respecte, quan els arqueòlegs eren contractats a càrrec de l’empresa constructora», ha afirmat Abril.

El constructor ha negat tota relació que no fos de tipus professional amb Jover, malgrat el diputat ecosobiranista li ha demanat si havien anat junts de viatge a l’estranger, cosa que ha negat el compareixent. Per altra banda, Abril ha mantigut una discussió amb el compareixent sobre la bassa de Sant Jordi, a Sant Josep (Eivissa): «sabem que la responsabilitat no és seva, que és de l’administració que havia fet un mal projecte i llavors l’autopista que vostès van construir s’inundava... Però no troba que és un sobrecost el fet d’haver d’afegir 3 milions per fer una bassa per treure l’aigua que quedava sense circulació?». Per al constructor, no es tracta d’un sobrecost, sinó d’una «solució»... A més a més, Abril ha demanat a Arrom: «era TRAGSA, l’empresa que va agafar el Govern per fer aquesta bassa? I TRAGSA els va contractar a vostès per fer-la?», cosa que el constructor ha respost afirmativament.

Joan Lladó Oliver
L’empresari, directiu de l’Associació empresarial de materials de construcció de la PIMEEF, comparteix relació societària tant amb MAB (a través de l’empresa Carreteras y Puentes SA), com amb la família Matutes a diferents empreses. Els interessos tant de MAB com de Matutes conflueixen, segons Abril, en l’empresa Can Escandell, constituïda a finals de 2004 («curiosament» mesos abans de la concessió de les autopistes). Es tracta d’una empresa compartida per Suministros Ibiza (on apareixen Joan Lladó i Matutes) i MAB, i que gestiona la pedrera de Cas Capità, que el compareixent ha reconegut que va subministrar àrids a les dues concessions d’autopistes.

De fet, en l’interrogatori Abril ha insistit en demanar al compareixent si representava els interessos de Matutes davant les concessionàries. Lladó s’ha presentat com el «culpable del desaguisado» de les terres extretes de la trinxera de l’accés a l’aeroport i que encara són font de litigi, i ha reconegut que ell va fer d’intermediari entre Arrom (MAB) i Matutes perquè les terres anassin a parar al frustrat camp de golf que el conegut polític i empresari eivissenc volia contruir.

Raúl Arce
Arce és responsable de concessions del Grupo Ortiz des de 2005, i ha supervisat la concessió d’Accesos Ibiza (concessió de l’autovia de l’aeroport) des dels seus inicis. De fet, ha afirmat que fins i tot va participar en l’elaboració de l’oferta que presentaren davant l’administració, que segons ell, «no és habitual que el projecte el tingués ja fet l’administració, li havien encarregat a una empresa, Apia XXI». Abril ha demanat si Arce havia treballat amb aquesta empresa, i ha dit que «sí, perquè som enginyer de camins i conec a moltes empreses», tot i que ha negat reunions prèvies i directament amb cap membre de l’administració abans de la licitació.

El representant del Grupo Ortiz s’ha molestat quan Abril li ha demanat: «Coneix vostè el Sr. Pujals?» (Pujals és exconseller de CDC, implicat en corrupció i cobrament de comissions). Davant la resposta afirmativa del compareixent, el diputat ha continuat: «Era vostè o un altre portaveu de l’empresa, que va afirmar no fa molt, que per fer feina a Catalunya havien hagut de passar per caixa? Varen haver de passar per caixa aquí també?»
Finalment, el diputat ha demanat al representant de Grupo Ortiz si era conscient que un eventual acord entre la UTE o els seus socis (MAB) amb Matutes per al tresllat de les terres podien haver constituït un avantatge competitiu davant les altres empreses que es varen presentar al concurs. Abril ha recordat que «de fet, tant Sacyr com FCC no varen poder competir amb vostès perquè no tenien on dur les terres i no era rendible repartir-les o treslladar-les fora de l’illa, i per això varen modificar el projecte per eliminar el fals túnel a la via d’accés a l’aeroport».

Abril ha lamentat que els diferents compareixents «sembla que s’hagin posat d’acord» per negar allò mateix que les sentències del Suprem recullen, i és que enmig d’un contenciós les empreses disposaven de l’informe que Jover havia realitzat el 2013 sobre pressumptes sobrecostos, i que va «destrossar la línia de defensa de l’administració davant les concessionàries», donant lloc a les sentències de més de 30 milions d’euros dictades per la justícia l’any passat. Així ho recull també l’informe elaborat al respecte per Antònia Perelló el mateix any, llavors al capdavant de l’Advocacia de la CAIB.

* Grupo Ortiz no té res a veure amb Ortiz Construcciones, sòcia amb FCC a l’altra UTE, Ibisan, que gestiona l’autopista Eivissa-Sant Antoni.