ABRIL: “EL 3% DE LES AUTOPISTES D’EIVISSA ERA EXPLÍCIT ALS CONTRACTES”

La compareixença d’Areal apunta a la vinculació de les grans obres públiques finançament irregular del PP

S’han reprès les compareixences de la comissió d’investigació de les autopistes d’Eivissa, que entra en la seva recta final. L’horabaixa ha comparegut el Sr. Fernando Areal, cunyat de Jaume Matas i tresorer i exgerent del PP balear. Cal recordar que Areal ha estat jutjat i condemnat per delicte electoral, i que el recent informe de la Sindicatura de Comptes assenyala el cobrament «de més» de 150.000 euros per part del PP en matèria de subvencions electorals que des de MÉS per Mallorca hem reiterat que els conservadors haurien de retornar.

Abril ha demanat per la procedència dels doblers «en negre» mitjançant la intermediació d’agències de comunicació, i ha denunciat «el 3% explícit als contractes de les autopistes d’Eivissa, on l’1% cultural encara ningú sap on és, i el 2% es pagava a aquestes agències amb factures que ordenava el Govern i pagaven les concessionàries, encara que no tenguessin res a veure amb les obres». Unes maniobres, segons Abril, determinades des del cor del partit, el sr. Areal, el Sr. Matas i la complicitat necessària de la Sra. Cabrer, qui ja va recordar que «això de les factures de comunicació estava centralitzat en el gabinet de comunicació de Matas, independement de quina fos l’obra, i eren les mateixes empreses les que duien la comunicació de la campanya del PP que les que eren contractades pel Govern per dur la comunicació de les grans obres públiques: Metro, carreteres, autopistes d’Eivissa...».

El diputat de MÉS per Mallorca també ha demanat a Areal sobre les reunions amb contractistes a l’hotel Convent de la Missió, a Palma, i li ha preguntat si en aquestes reunions hi participava també el Sr. José Mª Rodríguez, entre d’altres. Abril li ha demanat si Areal era «la única puerta» (expressió utilitzada per Jaume Matas) per al cobrament de comissions per part dels diferents contractistes amb qui operava el govern del PP, i si hi havia cap ordre o vincle amb el PP de Gènova (i amb la trama Gürtel), o si les decisions les prenia aquí el PP de manera autònoma. Areal s’ha indignat i ha negat que hagués estat al Convent de la Missió «llevat d’una vegada, amb el meu banc (Bancaja), a una convenció de SICAVs».

Compareixença de Neus Prats:
«Varen fer via perquè era tan descarat tot el mal que s’estava fent que volien acabar aviat amb les obres».
La vicepresidenta del GEN-GOB d’Eivissa ha denunciat els diferents impactes ambientals i patrimonials que varen tenir les autopistes, i els interessos econòmics que hi havia al darrere. Abril en aquest sentit li ha demanat si la pedrera de Can Escandell (també coneguda com Cas Capità), propietat entre d’altres del Sr. Matutes, va ser beneficiada de l’extracció d’àrids, de fet fou la més beneficiada.

Compareixença de Josep Mª López Garí:
«Jover em va telefonar perquè canviàs l’informe arqueològic, em vaig negar i al cap de poc vaig ser acomiadat».

L’arqueòleg López Garí, contractat per MAB per fer-se càrrec de les tasques de seguiment arqueològic, ha criticat la gestió del Consell d’Eivissa del seu moment, que no va ser capaç d’assegurar el compliment de la Llei de Patrimoni, entrant en contradicció amb el tècnic de patrimoni Joan Ramon que va comparèixer en el seu dia a la comissió.
Per a Abril, és molt greu el que ha afirmat l’arqueòleg, qui ha reconegut que pel que fa al jaciment de la necròpoli de Puig d’en Valls, un dels més importants amb els que varen topar les obres de les autopistes, ell i altres arqueòlegs havien redactat un informe per aturar les obres donada la importància i les dimencions del jaciment. Va ser el mateix director d’obres públiques del Govern, el sr. Carlos Jover, que va telefonar l’arqueòleg perquè canviàs l’informe «perquè no li pagaven per a això». L’arqueòleg es va negar i fou acomiadat per l’empresa al cap de poc temps. «Les obres varen seguir i les paleres treien els caramulls de terra prens de cranis humans, era evident el que hi havia allà», ha afirmat l’arqueòleg.