Neus Truyol reclama al Ministre de Foment i a AENA el tancament de les operacions aèries nocturnes per reduir els impactes socials i ambientals de la instal·lació

La regidora de MÉS sol·licita l’elaboració d’un nou Pla Director per donar una resposta efectiva als efectes nocius dels renous i de la contaminació

Aquest mes de juliol, a l’espera de les dades d’agost, s’han tornat a batre tots els rècords de passatgers i de moviments: s’han superat per primera vegada els 4 milions de passatgers en un mes, s’ha arribat a les 28.970 operacions (un 5,2% més que el juliol de 2016) i s’ha superat el rècord d’operacions en un dia con les 1.115 de dia 29 de juliol.

Davant d’aquesta situació la regidora d’Ecologia, Agricultura i Benestar Animal, Neus Truyol reclama responsabilitat i implicació a les autoritats competents. Truyol ha remès, avui una carta al Ministre de Foment, Íñigo de la Serna, al secretari d’estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Julio Gómez-Pomar, al president d’AENA, José Manuel Vargas, y al director de l’Aeroport de Palma, José Antonio Álvarez.

En aquest escrit s’exposen les demandes de l’Ajuntament de Palma en relació a la planificació i la gestió de l’Aeroport de Son Sant Joan, amb l’objectiu de reduir els impactes ambientals i socials d’aquesta instal·lació.

També es demana la implicació del Ministeri i d’AENA en l’objectiu de reduir la pressió humana que pateix Palma, i tota l’illa de Mallorca. La planificació aeroportuària s’ha de fer a partir d’ara amb l’objectiu de sostenibilitat i de reducció dels impactes que genera l’increment continu d’operacions i d’arribada de passatgers.

A la carta adjunta s’exposen detalladament les demandes de l’Ajuntament, que se centren en les següents qüestions:

La revisió de l’actual Pla Director de l’Aeroport de Palma, no només perquè data de 2001 i s’hauria de revisar cada vuit anys, sinó també perquè ha quedat obsolet per les seves previsions i objectiu. L’Ajuntament sol·licita, així mateix, participar en aquest procés de revisió.
Es demanda que el nou pla contempli el tancament nocturn de l’activitat aèria, entre les 23 i les 6 h, tal i com es fa a la majoria dels aeroports espanyols.
Revisió del mapa de renous, com correspon també a la seva data de elaboració (és de 2012 i la normativa estableix la revisió cada 5 anys). Es sol·licita que el nou mapa tengui en compte les mesures actuals i reals de renous, les puntes de renou i la seva concentració durant els mesos de temporada alta, sense diluir el seu impacte en tots els mesos de l’any.
Es proposa a AENA que apliqui mesures de reducció de la contaminació atmosfèrica i de la contaminació lumínica, que es desenvolupin mesures de desenvolupament d’energies renovables i d’estalvi energètic.

Així mateix, l’escrit recull la demanada municipal de reinversió de part del benefici de la gestió de l’aeroport en les localitats i territori de l’àrea d’influència de la instal·lació.

En la seva carta, Neus Truyol expressa la seva voluntat de col·laborar amb els responsables de l’Aeroport de Palma per avançar cap aquests objectius, de la mateixa forma que ja s’està col·laborant amb AENA en qüestions com l’estalvi de l’aigua, les inundacions del Pla de Sant Jordi i la recuperació des Carnatge.

Documents adjunts